Artikkelarkiv

Låvesvale

26.06.2014 22:26
Noen tanker om svaler, farger og foto.Les mer på Knuts fugleblogg.

NorStone Tau fortsetter tilretteleggingen for sandsvaler

18.06.2014 21:38
NorStone på Tau i rogaland har i flere år vedlikeholdt en kunstig sandskjæring for både å hjelpe sandsvalene med boplass, og å holde dem unna lagerhaugene på anlegget. Dette har fungert godt, men det har vært en veldig ressurskrevende aktivitet. Som et forsøk på å redusere det årlige...

Sandsvaler stopper vegprosjekt på E39

31.05.2014 20:10
Statens vegvesen utsetter vegutbygging ved Søgne i vestagder pga hekkende sandsvaler.Les mer hos nrk sørlandet.

Hvor smart er en svale?

27.05.2014 19:49
Et Canadisk låvesvalepar har lært seg å åpne en dør ved å fly foran en bevegelsessensor.Les mer her.

Taksvale - Common House Martin (Delichon urbicum)

26.05.2014 19:58
Innlegg på Esben's Naturfotoblogg med fine bilder av taksvaler som samler reirmateriale.

Amursvale doublè på Vestvågøy

26.05.2014 08:15
Det blir ikke gjort så mange observasjoner av amursvale i Norge i løpet av et år. Og når de først oppdages, så er det vanligvis enkeltindivider. Ved Storeidvatnet på Vestvågøy ble det nylig observert to amursvaler samtidig. For å gjøre funnet enda mer spesielt viser det seg...

Våren er her! -På tide å hjelpe svalene